رييس ستاد انتخابات استان يزد گفت: براي برگزاري انتخابات مجلس خبرگان و شوراي اسلامي شهر وروستا در استان يزد از همكاري بيست هزار نفر بهره خواهيم برد.

سيد محمد حكيمي در گفتگو با  ايسنا -  با تشريح فعاليت‌هاي ستاد انتخابات استان يزد، اظهار داشت: بعد از تشكيل ستاد انتخابات استان با كميته‌هاي شامل سياسي، امنيتي، كميته تبليغات واطلاع‌رساني، كميته پشتيباني و همچنين مشاور حقوقي ستاد، فعاليت‌ها، با برنامه‌ريزي در حال انجام است.

وي از برگزاري دوره آموزشي به مدت 5 روز براي مجريان و فرمانداران و كارشناسان فرمانداري، جهت ابلاغ دستورالعمل‌ها، ‌آئين نامه، قوانين انتخابات و انجام استعلام‌هاي حقوقي در اين زمينه خبر داد و گفت: آموزش نيروها در حال انجام است.

حكيمي همچنين از راه‌اندازي سيستم جامع رايانه‌اي براي انتخابات خبر داد و گفت: در زمينه جمع بندي ، شمارش آراء، وارد كردن اطلاعات گروه‌هاي هيئت اجرايي و نتيجه آراء از رايانه استفاده مي‌شود و با اين سيستم همزمان با ستاد انتخابات وزارت كشور متصل خواهيم بود و اين در حالي است كه فرمانداري‌هاي نيز مي‌توانند به صورت آنلاين با استانداري در ارتباط باشند.

سرپرست معاونت سياسي، امنيتي استانداري يزد، ادامه داد: نشست مشتركي با هيئت نظارت شوراي نگهبان به منظور هماهنگي‌هاي لازم برگزار شده است و همچنين كميسيون بازرسي انتخابات مجلس خبرگان به رياست استاندار و نحوه تبليغات كانديداهاي خبرگان بوسيله صدا وسيما، مطبوعات مطرح و بررسي شده است.

رييس ستاد انتخابات استان يزد تصريح كرد: پيشنهاد ايجاد 950 شعبه اخذ راي به وزارت كشور داده شده است كه از اين ميزان، 450 شعبه اخذ راي شهري و 400 شبعه اخذ راي روستايي در نظر گرفته شده است.

وي ادامه داد: 860 شعبه، جهت جمع آوري آراء مشترك انتخابات مجلس خبرگان و شوراي اسلامي شهر و روستا مشخص شده است و كمتر از 90 شعبه مختص انتخابات خبرگان به وزرات كشور پيشنهاد شده است.

وي از پيش‌بيني نيروي مورد نياز براي اجراي صحيح اين دو انتخابات و فراهم نمودن تمهيدات ديگر براي اجراي برنامه زمان بندي شده خبر داد و گفت: در حدود 20 هزار نفر در زمينه اجرا، ‌نظارت و امنيت انتخابات در استان يزد فعاليت خواهند كرد.

حكيمي خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه قانون انتخابات خبرگان و انتخابات شوراي شهر و روستا، هيچ سنخيتي از نظر اجرايي ندارند واز سوي ديگر در انتخابات خبرگان مرجع نظارت، شوراي نگهبان است و اين در حالي است كه در انتخابات شوراي شهر و روستا، مجلس شوراي اسلامي، اين وظيفه را بر عهده دارد و با توجه به گسترش شوراها در اعماق روستاهاي بالاي 20 خانوار و لزوم برگزاري انتخابات در اين روستاها، طبيعتا مشكلات اجرايي بدنبال خواهد داشت.

رييس ستاد انتخابات استان يزد، ادامه داد: با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر همزماني دو انتخابات خبرگان و شوراي شهر و روستا، مي‌توان با رعايت كامل آئين نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، مشكلات احتمالي را كاهش داد، تا بتوان انتخاباتي سالم، همراه با امانتداري راْي مردم برگزار كرد.

وي عمده‌ترين مشكل تجميع انتخابات را، وجود ناهماهنگي بين تعيين نيروهاي همراه صندوق مجلس خبرگان با نيروهاي همراه صندوق شوراي شهرو روستا دانست و گفت: اگر قرار باشد، هر صندوق، نيروي مجزايي داشته باشد، ازدياد بيش از حدي در شعبه اخذ راي بوجود مي‌آيد، ولي مي‌توان با هماهنگي بين هيئت اجرايي انتخابات خبرگان و هيئت اجراي شوراي اسلامي شهر و روستا، اين مسئله را برطرف كرد.

حكيمي با اشاره به تبصره 2 ماده 47 آئين نامه اجرايي انتخابات مجلس خبرگان، گفت: مي‌توان اعضاي واحدي براي شعب ثبت نام و اخذ راي استفاده نمود تا اين معضل برطرف شود.

سرپرست معاونت سياسي، امنيتي استانداري يزد، با تاكيد بر اهميت مشاركت مردم در نظام جمهوري اسلامي ايران، گفت: لازم است، در يك حكومت مردمي، اداره امور از نظام شورايي و آراي عمومي، بويژه در تصميم گيري‌هاي مهم بهره برد و با توجه رهنمودهاي دين اسلام مبني بر مسئول بودن تمام افراد جامعه در حكومت، مي‌بايست، زمينه حضور فعال همه مردم فراهم شود.

رييس ستاد انتخابات استان يزد با اشاره به وظيفه مسئولين در برگزاري انتخابات گفت: مسئولين وظيفه فراهم كردن زمينه حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي را دارند و در اين حضور افراد صاحب نفوذ و مقعول جامعه،‌ نخبگان و بويژه احزاب، نقش تعيين كننده‌اي دارند كه بايد فعاليت قانوني، كساني را كه طبق قانون مجاز به راي دادن هستند، تشويق و ترغيب نموده تا در روز 24 آذر ماه با شوق،‌ ذوق، علاقمندي و آگاهي كامل، كانديدا مورد نظر خود را انتخاب كنند.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا